Algemene Voorwaarden

Algemeen

  1. YOURRIGHT RECHTSKUNDIG ADVIESBUREAU (hierna het bureau) stelt zich ten doel om de praktijk van jurist uit te oefenen. Yourright Rechtskundig Adviesbureau is geregistreerd in het handelsregister onder KvK-nummer: Op alle overeenkomsten die Yourright Rechtskundig Adviesbureau sluit zijn de volgende algemene voorwaarden van toepassing.
  2. Verstrekte opdrachten worden door het bureau uitsluitend uitgevoerd ten behoeve van de opdrachtgever (hierna: “cliënt”). Indien twee of meer personen tezamen een opdracht hebben verstrekt, zijn zij elk hoofdelijk gehouden om de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst van opdracht met het kantoor na te komen. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden, en meer in het algemeen aan de wijze waarop aan die verstrekte opdrachten al dan niet uitvoering is gegeven, geen rechten ontlenen.
  3. De advisering door het bureau ziet nimmer op de fiscale aspecten van enig handelen of nalaten, tenzij de cliënt een andersluidende schriftelijke mededeling van het kantoor ontvangt.
  4. De rechtsverhouding tussen het bureau en haar cliënten wordt beheerst door Nederlands recht. Geschillen die behoren tot de competentie van de sector civiel van een rechtbank, zullen in eerste instantie bij uitsluiting worden beslecht door de (Voorzieningenrechter van de) Rechtbank te Rotterdam. Indien het kantoor als eisende partij optreedt, is zij in afwijking hiervan gerechtigd het geschil aanhangig te maken bij de bevoegde buitenlandse rechter.
  5. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van cliënten.

Aansprakelijkheid

  1. Alle opdrachten tot het verlenen van juridische bijstand worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door het adviesbureau. De werking van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
  2. Het bureau is bij de uitvoering van een opdracht gerechtigd om derden in te schakelen. Bij het inschakelen van derden voor de uitvoering van de aan haar verstrekte opdrachten zal het kantoor de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Vermelde inschakeling geschiedt steeds voor rekening van de cliënt. Het bureau is gemachtigd zonder voorafgaand overleg met de cliënt eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van de door haar ingeschakelde derden namens de cliënt te aanvaarden. Voor eventuele tekortkomingen van deze derden is het kantoor niet aansprakelijk.
  3. Het bureau aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele tekortkomingen van derden. De cliënt is gehouden het kantoor te vrijwaren voor alle aanspraken van derden en aan het kantoor te vergoeden de redelijke kosten van verweer tegen dergelijke aanspraken. De cliënt zal ook de redelijke kosten en schade van het kantoor ten gevolge van verweer tegen tuchtrechtelijke klachten vergoeden.
  4. Iedere aansprakelijkheid voor schade welke bij de uitvoering van werkzaamheden is veroorzaakt door het ondeugdelijk functioneren van de door het bureau gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers en/of andere zaken, alsmede voor schade die is veroorzaakt door computervirussen of door het onderscheppen van audio- en/of datatransmissies van telefoon, telefax, of e-mailberichten wordt door het bureau uitgesloten.
  5. Iedere aansprakelijkheid van het bureau is beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval uit hoofde van de door haar gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd.
  6. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de beroepsaansprakelijkheidsverzekering plaatsvindt, beperkt iedere aansprakelijkheid van het kantoor zich tot een bedrag dat ter zake de betreffende opdracht door het kantoor aan honorarium (exclusief verschotten, kantoorkosten en omzetbelasting) aan de cliënt is gefactureerd met een maximum van € 1.000,-.
  7. Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden jegens het bureau, uit welken hoofde ook, vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd bij het bureau zijn ingediend binnen een jaar na het moment waarop de betrokkene bekend was, of redelijkerwijze bekend kon zijn, met de feiten waarop hij zijn rechten en bevoegdheden baseert.

Declaratie

  1. Zonder daartoe andersluidende afspraken te hebben gemaakt brengt het bureau voor haar werkzaamheden bij de cliënt honorarium, kantoorkosten en verschotten vermeerderd met omzetbelasting in rekening.
  2. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, wordt het honorarium vastgesteld aan de hand van de bestede tijd, welke wordt vermenigvuldigd met het voor de betreffende opdracht van toepassing zijnde uurtarief. De hoogte van uurtarief wordt onder meer bepaald aan de hand van het door het kantoor periodiek vast te stellen uurtarief, de ingewikkeldheid en spoedeisendheid van de zaak en het financiële belang.
  3. Ter dekking van de kantoorkosten, dat wil zeggen de kosten van kantoorfaciliteiten, wordt een forfaitair bedrag van 9% van het honorarium bij de cliënt in rekening gebracht, tenzij nadrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
  4. Verschotten betreffen de kosten die het kantoor ter uitvoering van de opdracht ten behoeve van de cliënt heeft gemaakt. Tot de verschotten behoren onder meer griffierechten, deurwaarderskosten, de kosten voor extern deskundigen, reistijd, parkeerkosten en kosten voor het nemen van uittreksels.
  5. Werkzaamheden worden door het bureau in beginsel pas verricht nadat een voorschot wordt betaald, waarover geen rente wordt vergoed.
  6. Declaraties van het kantoor dienen binnen 14 dagen na dagtekening factuurdatum of zoveel eerder als is overeengekomen te worden voldaan. Bij gebreke waarvan het kantoor gerechtigd is om zonder nadere ingebrekestelling de wettelijke rente in rekening te brengen.
  7. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de cliënt van rechtswege in verzuim en is hij een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de geldende wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119a BW in verbinding met artikel 6:120 lid 2 BW, tenzij de cliënt een consument is, dat wil zeggen een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, in welk geval de cliënt de geldende wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 BW in verbinding met artikel 6:120 lid 1 BW verschuldigd is.
  8. Bij (buiten)gerechtelijke invordering is de cliënt, naast de hoofdsom en de vertragingsrente, de werkelijk door het kantoor gemaakte incassokosten verschuldigd. De buitengerechtelijke incassokosten belopen ten minste 15 % van de hoofdsom. De gerechtelijke kosten zijn niet beperkt tot de te liquideren proceskosten, doch zullen integraal voor rekening van de cliënt zijn indien deze (in overwegende mate) in het ongelijk wordt gesteld.
  9. Openstaande declaraties kunnen worden verrekend met eventuele gelden die de jurist voor de cliënt in depot houdt, voor zover die gelden zonder belemmering aan de cliënt zouden kunnen worden uitbetaald.
  10. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, komt de door een overheidsorgaan in het kader van de opdracht betaalde proceskostenvergoeding toe aan het bureau. De cliënt verplicht zich om het bedrag voor de vergoeding van de proceskosten zoals vermeld in de artikelen 7:15 Awb en 8:75 Awb, dat door een overheidsorgaan eventueel is overgemaakt op zijn bankrekening in het kader van door het bureau in opdracht van de opdrachtgever verrichte werkzaamheden, binnen twee weken na ontvangst te storten op een door het bureau aangewezen bankrekening.
  11. Door de cliënt gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde interesten en kosten, in de tweede plaats van alle opeisbare facturen in volgorde van datum, zelfs al vermeldt de cliënt dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
  12. In geval van liquidatie, insolventie, faillissement of surséance van betaling van de cliënt zullen alle verplichtingen onmiddellijk opeisbaar zijn.
  13. Naar aanleiding van een daartoe strekkend verzoek van het bureau, dat zowel voorafgaand aan als tijdens de uitvoering van de opdracht kan worden gedaan, zal de cliënt een (met de slotdeclaratie verrekenbaar) voorschot betalen dan wel zekerheid stellen voor de nakoming van zijn betalingsverplichtingen.
  14. Ingeval een cliënt tekortschiet in de nakoming van zijn (financiële) verplichtingen ten opzichte van het bureau, is laatstgenoemde gerechtigd om de werkzaamheden niet aan te vangen, deze op te schorten, of te staken. De gevolgen daarvan komen geheel voor rekening en risico van de cliënt. Het niet aanvangen, opschorten, of staken van de werkzaamheden laat de betalingsverplichting van de cliënt onverlet.
  15. Het bureau mag, tot het moment waarop de cliënt al zijn verplichtingen jegens het kantoor is nagekomen, jegens een ieder voor rekening en risico van de cliënt zaken, documenten en gelden waarover het bureau in het kader van haar overeenkomsten met de cliënt de beschikking krijgt, vasthouden. Alle zaken, documenten en gelden die het bureau uit welken hoofde dan ook onder zich hebben of zullen krijgen, strekken tot onderpand van alle vorderingen die het bureau ten laste van de cliënt heeft of zal krijgen.
  16. Cliënt is steeds gehouden de voor de uitvoering van de opdracht naar het oordeel van het bureau noodzakelijke gegevens en/of informatie aan te leveren, waarbij cliënt instaat voor de juistheid van deze gegevens. Indien laatstgenoemde hier niet aan voldoet, dan is het bureau gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten of te beëindigen. De gevolgen daarvan komen geheel voor rekening en risico van de cliënt.
  17. Wanneer de cliënt zich niet kan verenigen met de dienstverlening, dan wel met hetgeen aan hem is gefactureerd, dient de cliënt dit kenbaar maken aan het bureau binnen een maand na het moment waarop hij hiervan kennis nam of redelijkerwijs had kunnen nemen.

Geheimhoudingsplicht

  1. Cliënt verleent toestemming aan het bureau om zijn/haar persoonsgegevens te verwerken. In dit kader hanteert het bureau het privacy statement dat op onze website is te raadplegen en onlosmakelijk deel uitmaakt van deze voorwaarden. Het bureau registreert persoonlijke en zakelijke gegevens van cliënten. Ieder die gebruik maakt van de diensten van het bureau geeft op voorhand aan degenen die deze diensten verlenen de toestemming om de gegevens waarvan de kennisneming door anderen van het bureau dan de direct betrokken jurist nuttig en/of noodzakelijk is in het kader van relatiebeheer ter kennis van die anderen te brengen.
  2. De cliënt verleent toestemming om bij de communicatie gebruik te maken van alle op dat moment gebruikelijke communicatiemiddelen, in het bijzonder ook internet- en e-mailtoepassingen. Het gebruik daarvan is volledig voor risico van cliënt, behalve in geval van opzet of grove schuld.

Bewaartermijn

  1. Bij beëindiging van de opdracht c.q. na afsluiting van het dossier, zal het dossier worden gearchiveerd. De cliënt dient er vanaf dat moment op toe te zien dat rechten bewaard blijven. Het kantoor is daar geenszins verantwoordelijk voor. Nadat de opdracht is beëindigd worden alle van de cliënt afkomstige stukken gedurende zeven jaar bewaard. Na verloop van zeven jaar zal het dossier worden vernietigd.